Як карантин змінив ринок української нерухомості?
Нещодавно Конфедерація будівельників України провела опитування серед компаній-членів і галузевих підприємств, про те, як карантин вплинув на їх роботу. У ході дослідження було опитано компанії у всіх регіонах України.
Серед компаній, що ведуть роботу тільки в своєму регіоні, найбільш активними були представники Харківського регіону (12,8%), Києва та області (10,3 та 2,6%), Львівська та Хмельницька область (7,7%). Загалом 56,7% опитаних компаній працюють тільки в своєму регіоні, 35,6% – національні компанії і 7,7% – міжнародні.
Цікаві цифри дослідження можна дізнатися від порталу «Столична нерухомість», який зібрав ключові моменти дослідження. Тож:
Чи припинили компанії будівництво під час карантину?
Більша половина опитаних – 56,4%, відзначили, що не припиняли будівництво. На кілька днів зупинки були майже у чверті опитаних (23,1%), 10,3% компаній зупинили і ще не відновили роботи на будівельних майданчиках.
Про відстрочку запуску нових проектів в зв’язку з введенням карантину повідомили майже три чверті опитаних: 48,7% всього проектів, що знаходяться на ранній стадії; 17,9% – проектів, повинні були вводити в експлуатацію в цьому році; 7,7% – проектів на стадії фундаментних робіт.
Лише в чверті (25,6%) роботи тривають за графіком.
Скорочення персоналу
Понад чверть опитаних повідомили, що карантин уже став причиною скорочення персоналу: 10,3% скоротили до 20% співробітників, 7,7% – більше 50%, стільки ж офісних співробітників, 12,8% повідомили, що почнуть звільняти, якщо компанія на запрацює на повну потужність протягом місяця.
15,4% відправили у відпустку за свій рахунок частина робочих, 2,8% – всіх, 5,1% – скоротили кількість оплачуваних годин.
23,1% відзначили, що ні скорочень персоналу, ні скорочень навантаження не було, зберігають повний склад компанії.
Про нестачу будівельних матеріалів і цін на них
Дефіцит будівельних і оздоблювальних матеріалів під час карантину був майже у кожного п’ятого: 7,7% повідомили про проблеми з усіма матеріалами, у 10,3% опитаних, це стосувалося більшою мірою імпорту. 41% підкреслив, що не мав дефіциту, але повинен підписувати нові контракти найближчим часом, 30,8% є запаси, яких вистачить ще на деякий час.
Про подорожчання за час карантину повідомили 36% опитаних: 23% відзначили подорожчання всіх матеріалів, 2,6% всього вітчизняного виробництва, 10,3% – імпортних.
Однакова частка опитаних (28,2%) – відзначили, що протягом карантину подорожчання не було, і очікують, що будматеріали виростуть в ціні на 10-15% в найближчим часом.
Про продаж нерухомості
Кількість угод упала більш ніж на 50% у 43,6% опитаних, на чверть – у 15,4%, у 2,6% – впали на 17,6%. 10,3% повідомили, що мають лише одиничні угоди, а у 2,6% – жодної.
У 5,1% – продажі на рівні минулого року і майже не змінилися, ще стільки ж працюють над державним замовленням.
Про зміну умов продажу на карантині
15,4% опитаних повідомили, що для стимулювання інтересу продовжили термін розстрочки і застосували знижки, 23,1% – надають знижки при повній оплаті, 10,3% вважають, що немає необхідності змінювати умови продажу, а 7,7% поки не робили, а розмірковують про нові умови після карантину.
Прогноз по поверненню обсягів прибутку компанії до показників докризового періоду
35,9% сподіваються зробити це протягом 9-12 місяців, 28,2% – до півроку, 20,5% – протягом двох-трьох місяців з моменту завершення карантинних заходів.
У зв’язку з карантином фінансові плани компанії на 2020 рік переглянуло переважна більшість опитаних, причому 51,3% істотно знизили показники, а в 17,9% корекції незначно. 28,2% планують переглянути фінплани найближчим часом.
Про державну підтримку будівельної галузі
30,8% опитаних очікують з боку держави зменшення податків для будівельної галузі і податкові канікули; 17,9% – не мають потреби в допомозі, їм тільки потрібна можливість працювати; 15,4% вважають, що держзамовлення може стати механізмом допомоги; 12,8% назвали зниження кредитної ставки, пільгові умови кредитування і кредитні канікули; 7,7% – розраховують на підтримку з виплати заробітної плати під час вимушеної зупинки.
Третина опитаних (30,8%) сподіваються відновити повноцінну роботу компанії відразу після закінчення карантину, 41% оцінюють шанси відновлення тільки через 2-3 місяці. Не припиняли роботи в повному обсязі 17,9%.
НЬЮЗМЕЙКЕР
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися