Укрзалізниця заявляє про чергове підвищення тарифів. Реакція бізнесу

Укрзалізниця заявляє про чергове підвищення тарифів. Реакція бізнесу

13:59 Серпень 28, 2024

Економіка 723 6 хвилин

Magyar

Підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення може завдати серйозного удару по промисловості та знизити обсяги експортних надходжень. Водночас постійні фінансові втрати “Укрзалізниці” пов’язані не стільки з перевезенням вантажів, скільки з великими та зростаючими витратами компанії, а також з недостатньо ефективним управлінням з боку її керівництва.

Про це йдеться в листі Українського національного комітету Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine), адресованому прем’єр-міністру України Денису Шмигалю, на який посилається РБК-Україна.

В серпні 2021 – січні 2022 року Україна зафіксувала рекордне підвищення тарифів на залізничні вантажні перевезення – в 2,4 рази порівняно з початком 2021 року. Для порівняння, за 33 роки в Канаді тарифи зросли лише на 43%, а в США – на 72%. Такий різкий стрибок тарифів в Україні створює значний тиск на бізнес і є неприйнятним в умовах сучасної економічної ситуації, зазначають в Українському національному комітеті Міжнародної торгової палати (ICC Ukraine) у листі до прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, повідомляє РБК-Україна.

Комітет наголошує, що, хоча експорт завдяки відновленню морських портів почав активізуватися, він ще не досяг довоєнного рівня. Подальше підвищення тарифів на залізничні вантажі може негативно вплинути на конкурентоспроможність української продукції на світових ринках і ще більше знизити експортні надходження, що, в свою чергу, негативно позначиться на економічній ситуації в країні.

“Економічно обґрунтованим було б не підвищувати вартість логістики, а навпаки – знижувати її, щоб стимулювати виробництво. Це дозволить залучити більше вантажів на залізницю, зменшити навантаження на автомобільний транспорт та зберегти дорожню інфраструктуру, яка вже постраждала через війну та перерозподіл вантажів”, – йдеться в листі.

Укрзалізниця завершила рік із надприбутками

Комітет також звертає увагу на те, що “Укрзалізниця” має можливість не підвищувати тарифи: за перше півріччя 2024 року доходи компанії від вантажних перевезень склали 43 млрд грн, що на 17% більше, ніж за аналогічний період 2023 року. Змінні витрати складають лише близько 25% від загальних витрат, що означає, що кожна додаткова тонна вантажу приносить значний маржинальний прибуток.

“Таким чином, абсурдними є заяви монополіста про те, що причиною збитків є перевезення “збиткових” вантажів. Основними причинами збитковості є високі та постійно зростаючі витрати компанії та некомпетентність її керівництва, яке не здатне ефективно управляти доходами та витратами і приймає помилкові рішення”, – підкреслили в ICC Ukraine.

Комітет закликає до оптимізації витрат і збільшення обсягів перевезень, а також просить про знижку в 30% на експортні перевезення всіх видів вантажів. Це допоможе знизити вантажні залізничні тарифи на 15-20% протягом 2024-2025 років, що підтримає відновлення економіки та підвищить конкурентоспроможність “Укрзалізниці” порівняно з автотранспортом.

Нагадаємо, що за перше півріччя 2024 року “Укрзалізниця” повідомила про рекордні обсяги перевезень та прибуток у розмірі 3,1 млрд грн. Однак, керівник компанії Євген Лященко заявив, що на кінець року прогнозується збиток у 2,7 млрд грн, що викликало необхідність чергового підвищення тарифів.

Проблеми з корупцією

“Укрзалізниця” демонструвала відмінні результати у вирішенні критичних проблем на початку війни, однак ситуація з часом тільки погіршилася, зокрема через системні прояви корупції. З кожним разом, коли компанія оголошує про підвищення тарифів на перевезення, це означає, що бізнесу доведеться не тільки покривати витрати на реальні послуги, а й зростаючі витрати, пов’язані з корупційними витоками в компанії, заявив ексміністр транспорту та інфраструктури Володимир Омелян, повідомляє РБК-Україна з посиланням на його виступ.

Омелян також зауважив, що досі відсутні чіткі плани щодо реформи та оптимізації роботи “Укрзалізниці”. Немає інформації про те, як компанія планує боротися з корупцією, яка наразі досягла загрозливих масштабів. Відсутність прозорих і ефективних управлінських заходів лише поглиблює кризу в компанії.

Асоціація добувних підприємств (НАДПУ) попереджає, що подальше підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення матиме серйозні негативні наслідки для добувної промисловості та загальної обороноздатності України. Водночас, зважаючи на те, що рентабельність вантажних перевезень вже досягла 27%, “Укрзалізниця” могла б знизити тарифи для стимулювання економіки, вважають в НАДПУ. 

Оксана Чопак

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня