В Україні введуть базовий дохід: хто зможе отримати гроші
В Україні розпочався експериментальний проект із заміни десятків видів соціальних виплат на одну – базову соціальну допомогу.

РБК-Україна з посиланням на постанову уряду від 25 березня 2025 р. № 371 пояснює, хто і скільки зможе отримувати, а також як це працює в інших країнах.
Постановою передбачено, що в разі місячного доходу нижче 4500 гривень людині з бюджету будуть доплачувати необхідну суму.
Як заявила міністр соціальної політики Оксана Жолнович, з наступного року базова соціальна допомога може замінити усі види соціальних допомог.
З 1 липня 2025 року участь можуть брати люди, які вже отримують:
- допомогу малозабезпеченим сім’ям,
- допомогу одиноким матерям на дітей,
- допомогу на дітей у багатодітних сім’ях,
- тимчасову допомогу дітям, батьки яких не платять аліменти, не можуть утримувати дитину або їх місце проживання невідоме.
З 1 жовтня 2025 року подати заявку зможуть також інші особи та сім’ї, якщо вони відповідають встановленим умовам і критеріям.
Згідно постановою уряду, учасниками проєкту можуть бути:
- громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні;
- ті, кого в Україні визнано біженцями або такими, що потребують додаткового захисту.
Не можуть брати участь особи, які перебувають:
- на тимчасово окупованих Росією територіях, включених до офіційного переліку, для яких не встановлено дату завершення окупації;
- за кордоном.
Допомога призначається на сім’ю та виплачується одному її члену – уповноваженому представнику – на 6 місяців з можливістю автоматичного продовження. Може розподілятися між повнолітніми членами сім’ї.
До складу сім’ї входять:
- подружжя;
- діти до 18 років та студенти до 23 років;
- повнолітні діти з інвалідністю (І-ІІ гр.);
- непрацездатні батьки, які живуть разом;
- особи, що доглядають осіб з інвалідністю або осіб 80+;
- чоловік і жінка, які мають спільних дітей, але не перебувають у шлюбі.
Не включаються:
- особи на повному держутриманні;
- зниклі безвісти, у полоні, за кордоном;
- ті, хто визнані відсутніми або зниклими за особливих обставин.
Допомога не надається, якщо:
- працездатні особи (18-60 років) не працювали, не навчалися, не служили або не шукали роботу понад 3 місяці (є винятки: догляд за дітьми, інвалідами, пенсійний вік без стажу тощо);
- сім’я здійснила значні витрати за останній рік (понад 100 тис. грн) на нерухомість, валюту, дорогі покупки, інвестування, допомогу третім особам;
- на рахунках або в облігаціях сім’ї понад 100 тис. грн;
- є друга квартира або будинок (є винятки – зруйноване житло, сирітське житло тощо);
- є більше одного авто, яке молодше 15 років (крім пільгових випадків).
Допомогу можуть отримати:
- переселенці без сплаченого ЄСВ;
- особи, що повернулися з-за кордону після тривалого перебування;
- якщо в сім’ї кілька непрацюючих – вони мають бути зареєстровані в центрі зайнятості.
Подати заяву можна:
- через застосунок “Дія”;
- особисто в органах Пенсійного фонду.
Потрібно дві заяви: про намір і про призначення допомоги. Через “Дію” – тільки повнолітній представник сім’ї з українським документом.
Визначається як різниця між базовим рівнем та доходами сім’ї.
- Базовий розмір: 4500 грн на особу.
- Для першого члена сім’ї (представника) – 100%, для інших – 70%.
- Діти та особи з інвалідністю – 100%.
Особи без права на пенсію – пропорційно стажу:
- до 10 років – 53%;
- 10-20 років – 62%;
- 20-30 років – 70%;
- 30+ років – 88%.
У 2024 році Міністерством соціальної політики були підготовлені проєкти змін до законів щодо надання базової соціальної допомоги та соціальних стипендій та відмови від прожиткового мінімуму при встановленні розмірів виплат.
Як зазначається в пояснювальній записці, показник прожиткового мінімуму на законодавчому рівні втратив свою первинну сутність як критерій, що визначає ризик потрапляння громадян за межу бідності, і став розрахунковим показником, до якого прив’язано все більше різних виплат, доплат та значної кількості невластивих системі соціальної підтримки показників.
Наразі в законодавстві до прожиткового мінімуму прив’язано понад 180 різноманітних видів виплат, значна частина з яких не має відношення до прожиткового мінімуму як до критерію бідності.
У багатьох випадках розмір соціальних допомог залежить не від того, чи загальні доходи родини є нижчими за показник прожиткового мінімуму, а просто визначаються як певний коефіцієнт (як менше, так і вище 100 % прожиткового мінімуму).
Така ситуація унеможливлює використання прожиткового мінімуму за його основним призначенням, – ефективного визначення ризику потрапляння українців за межу бідності, і відповідно – швидкого реагування держави на такий ризик.
“Адже підвищення законодавчо встановленого прожиткового мінімуму автоматично призводить до необхідності перерахунку і всіх невластивих показників, що, своєю чергою, призводить до значного фіскального тиску на бюджет”, – йдеться в документі.
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися