18 мільйонів за кілометр дороги на Закарпатті – це багато чи мало
Ще у травні цього року стало відомо, що дорога Н-13 потрапила до президентської програми “Велике будівництво” і нарешті буде відремонтована. Обіцянки та гучні плани щодо ремонту горе-дороги місцеві мешканці вже чули багато років від політиків різних рівнів. Однак, у той час, коли з іншої сторони первалу – на Львівщині, дорога була хоч яйце коти, із закарпатського боку – хоч сядь та й плач, яма на ямі. Тому, коли з’явилися звістки про ремонт дороги, вже мало хто вірив у реальність того, що дорога таки буде відремонтована.
Отож, у вересні були заключені останні тендери на поточний та середній ремонт дороги Н-13, а це означає, що з фінансуванням проблем нема. Підрядник – компанія ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”.
Ми проаналізували сайт Prozorro. Дежрзакупівлі, і підрахували, у скільки обійшовся поточний середній ремонт дороги Н-13, скільки коштує один кілометр дороги і на що ще, крім ремонту, витратили кількасот мільйонів гривень.
Дорогу протяжністю 87 км поділили на кілька ділянок, і під кожну провели окремий, або кілька тендерів на ремонт. Останні тендери були проведені в жовтні.
- З перевалу до Ужка (км 146 – км 152) – 6 км – 176,6 млн грн, серпень.
- Ужок – Жорнава (км 152 – км 169) – 17 км 325,7 млн грн, та 48,6 млн на 4 км на цій ділянці у серпні.
- Жорнава – Березний (км 172 – км 196) – 24 км – 439,5 млн грн.
- Великий Березний – Дубриничі (км 196 – км 205) – 9 км – 71,8 млн, та 31,9 млн у серпні.
- Дубриничі – Перечин (км 206 – км 214) – 8 км – 99,1 млн грн
- Перечин – Ужгород (км 214 – км 233) – 19 км – 373 млн грн.
Як бачимо з таблиці, дорога Н-13, її поточний середній ремонт обійшовся державі у більш ніж півтора мільярди гривень ($56,68 млн).
Окрім витрат на ремонт, ще 900 тис грн витратили на виготовлення проектно-кошторисної документації підрядником Закарпатський ВКП Державного підприємства “Укрдіпродор”.
Ще 1,47 млн на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок та проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування під автодорогою загального користування державного значення Н-13 Львів – Самбір – Ужгород. Від перевалу до Ужгорода. Підрядник – ТОВ “Центр Проектів”.
Ще майже стільки ж – 1,5 млн грн оплатили ТОВ “Науково-виробничий центр “Дорбудтехнологія” за розробку робочого проекту капітального ремонту на дiлянцi км 169+500 – км 172+400, Закарпатська область.
Ці чотири мільйони на супутні витрати, у масштабі всієї суми витрат на ремонт – всього чверть відсотка. Тому таблички за написами “Велике будівництво” за 30 тисяч, в цьому контексті і згадувати не варто, це просто капля в морі для таких бюджетів.
Хто підрядники?
Підрядником на усіх, крім однієї ділянки виступила компанія ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”. Вікіпедія пише, що це “дочка” турецького акціонерного товариства “Онур Тааххют”. А останнє здійснює будівельну, транспортну, підрядну, торгову, промислову діяльність у багатьох країнах світу: Хорватії, Тунісі, Молдові, Туркменістані. У світовому рейтингу компанія посіла 158 місце у 2015 році. На офіційному сайті компанії розміщені публікації, де український Президент виказує вдячність компанії за роботу.
В Україні компанія будує та реконструює автодороги, мости, примикання і споруди. Розташовує будмайданчики та заводи для виробництва асфальтобетону. Раніше брала участь у будівництві Київ-Чоп та Київ-Одеса. Підприємство “Онур” має асфальтовий завод у Львові та 6 га землі та приміщень у Ожидові Львівської області, йдеться у Вікіпедії.
18 мільйонів за кілометр
Однак, для простої людини ці мільйони чи мільярди ні про що не говорять. Спробуємо розібратися, чи це дорого чи реальна ціна за таку роботу?
Отже, для зручності підрахунків, ціна за 1 км дороги склала в середньому 18 млн гривень, або $650 тисяч (по курсу 28). Отож, ремонт дороги у звичайному селі, протяжністю 5 км обійшовся державі в майже 4 мільйони доларів. Цифра вражає. Особливо, якщо подумати, що річний бюджет середнього села десь біля 700 тисяч гривень на рік. І якби не ця Президентська програма, не відомо, коли, хто і за які кошти відремонтував би тут дорогу.
А скільки в інших країнах та в Україні коштує 1 км дороги?
Згідно підрахунків журналістів видання Новое время, у 2017 році, середня ціна за поточний ремонт дороги на основі ТОП-10 контрактів по Україні становила 12,23 млн грн. Ми бачимо, що через три роки, а також на дорозі в гірській місцевості, ціна зросла на 30% – до 18 млн за кілометр. Але, згідно з нормами, поточний середній ремонт означає “суцільний ремонт дорожніх покриттів окремих ділянок доріг, в тому числі з фрезеруванням (на глибину до 45 мм) ”. У випадку з Н-13 роботи наближені до капітального ремонту, адже укладається не просто верхній шар асфальту, а й бетонна основа.
У 2019-му міністр інфраструктури Омелян в інтерв’ю виданню УНІАН сказав, що середня ціна за середній ремонт дороги в Україні становить від 10 до 20 млн гривень за кілометр, і це найменша ціна в Європі, передає Європейська правда.
Отож, як бачимо, цифри на перший погляд хоч і видаються захмарними, але такими є нинішні реалії. Головне, що дорога будується, бо там де є дорога – є прогрес, потенціал для зростання і процвітання громади.
Оксана ЧОПАК
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися