Уряд взявся за регулювання цін на пальне. Бензин подешевшає чи стане дефіцитом?

Уряд взявся за регулювання цін на пальне. Бензин подешевшає чи стане дефіцитом?

10:45 Травень 20, 2021

Економіка 2440 7 хвилин

Magyar

На минулому тижні Кабмін своєю постановою обмежив рівень націнки для палива на період дії карантину. Максимальна націнка за літр дизелю складе 7 гривень, а на бензин — 5. Постанова почала діяти з 15 травня і вже наступного дня АЗС припинили продаж преміум-пального.

При цьому, середню вартість нафтопродуктів буде розраховувати НАК «Нафтогаз України» на основі європейських котирувань. Ці розрахунки передаватимуть в Міністерство економічного розвитку, яке в свою чергу публікуватиме середні ціни літра дизпалива та бензину. І вже до рівня цих цін вираховуватимуть надбавку.

Борються з ціновими маніпуляціями

Очільник Мінекономіки Ігор Петрашко зазначив у коментарі Інтерфакс-Україна, що такий крок є відповіддю на зростання цін на пальне у роздрібних мережах, яке є необґрунтованим. А таке регулювання дозволить запобігти зловживанням з боку продавців палива і забезпечить доступність для населення цієї продукції.

За словами Петрашка, таким чином уряд підтримує здорову конкуренцію на ринку палива і повинен захищати простих споживачів. А обмежений розмір націнки зробить неможливими цінові маніпуляції, передає Економічна правда.

Більшість заправок не перевищують лімітів цінових надбавок

Керівник консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн розповідає у коментарі «Слово і Діло», що згідно аналізу, у січні-квітні 2021р. 86% АЗС вкладалися у вимоги уряду щодо розміру націнки на пальне. Тому передумови і цілі запровадження держрегулювання є абсолютно незрозумілими.

На решті заправок (16%) ціни перевищували розрахунковий рівень Мінекономрозвитку. Йдеться про мережі OKKO, WOG, Socar, Shell. На таких АЗС бензин перевищував максимальну націнку ще на 0,6 — 2,4 грн/літр, на дизпаливі – 0,8-2,5 грн/літр. Однак, за рахунок дисконтних програм, реальна вартість нафтопродуктів на такий АЗС була близькою до розрахункової, зазначає Сергій Куюн.

Власник мережі Prime Дмитро Леушкін каже, що прописані цифри в постанові зашкодять тільки цим заправкам, бо така роздута маржа тільки в них. Проте вони це переживуть, зменшивши витрати на маркетинг.

Преміум пальне – не соціально значущий товар

Наступного дня після набуття чинності постанови, 16 травня, заправки ОККО, WOG, Shell, Socar, KLO припинили продаж пального преміум-класу. В ОККО пояснили це тим, що продаж пального за встановленою Кабміном ціною є збитковим для мережі. А WOG повідомили, що змушені припинити реалізацію преміального пального Mustang через державне регулювання цін на пальне, передає BBC.

Міністерство Економіки відреагувало на дії учасників ринку в той же день і пояснило, що постанова діє тільки на бензин і дизпаливо, які включені в перелік товарів з істотною соціальної значущістю — бензин марок А-92, А-95 та дизпаливо. В Міністерстві також додали, що брендоване преміальне пальне з поліпшеними показниками якості не підпадає під регулювання максимальної торговельної надбавки. Відтак, з 17 травня деякі заправки вже відновили продаж преміум-пального.

Передісторія спроб контролю над паливом

Володимир Зеленський наприкінці 2019-го закликав учасників ринку нафтопродуктів зменшити ціну на бензин на табло автозаправок на одній із численних нарад. Олексій Гончарук взамін на це пообіцяв побороти нелегальних торговців паливом. За два тижні було закрито 377 нелегальних станцій, однак повністю впоратися з підпільниками владі не вдалося, пише Микола Топалов на сайті Економічна правда.

За півтора місяці до прийняття постанови про обмеження націнок на паливо, ще наприкінці березня, уряд запроваджував тимчасове регулювання цін на паливо та зобов’язав торговців декларувати збільшення цін на бензин та дизпаливо.

З початку квітня нафтотрейдери та уряд завершили консультації підписанням меморандуму, який діяв протягом квітня. А з початку травня ціни знову пішли вгору.

Відразу після травневих свят Кабмін відніс паливо до переліку товарів з істотною соціальною значущістю. Відтак, усі мережі АЗС були зобов’язані попереджати про збільшення цін на нафтопродукти більше ніж на 1% за 20 днів.

А 15 травня запрацювали зміни до постанови, якими запровадили обмежені націнки. За розрахунками, в травні середня ціна на бензин має складати 30,22 грн, а дизельного пального — 27,89 грн за літр

Що буде далі?

Директор програми НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев переконаний, що такі дії уряду створять тільки додаткові конкурентні переваги тим, хто продає паливо без сплати податків.

Проти постанови уряду виступила Нафтогазова асоціація України, яка об’єднує найбільші мережі АЗС в Україні. На думку учасників, своєю постановою уряд порушує принципи конкуренції, суперечить євроінтеграційним процесам та посилює ринок нелегалів. А наслідками можуть стати закриття АЗС, зменшення доходів бюджету, недоінвестування, деградація галузі та негативний сигнал для міжнародних інвесторів.

У Європейській Бізнес Асоціації вважають, що такі ініціативи уряду «є неприйнятними в цивілізованій європейській країні та сприятимуть ще більший тінізації ринку». А ручне регулювання цін може знищити прозорі механізми формування цін, які бізнес використовував роками, а також створити кризу для споживачів і навіть припинення роботи прозорих АЗС.

Оксана ЧОПАК

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня