В Україні може виникнути чергова паливна криза

В Україні може виникнути чергова паливна криза

13:22 Грудень 5, 2022

Економіка 434 5 хвилин

Magyar

В Україні може повторитися паливна криза: на громадян очікує дефіцит бензину й дизпалива, великі черги на заправках та зростання цін. Першу тривогу забили під час нещодавнього масштабного російського ракетного обстрілу української енергетичної інфраструктури, коли на АЗС утворилися довгі черги, а потім на деяких автозаправках закінчився бензин.

Директор з маркетингу «БРСМ Нафта» Олександр Мельничук пояснив, що попит на пальне зріс на 35%, тому необхідно «розганяти» логістику. Такої ж думки дотримується і власник мережі АЗК «Прайм» Дмитро Леушкін, за словами якого ситуація стає дедалі більш напруженою. На його думку, є кілька причин цього.

По-перше, у Європі розгортається дизельна криза. Готуючись до обмеження цін на російську нафту, яке мало набути чинності 5 грудня, трейдери кинулися скуповувати наявні запаси. У підсумку на ринку стало менше пропозиції, а конкуренція зросла.

За деякими даними, поставки дизпалива в Європі обмежені, що вже збільшило витрати на логістику, тож почали підніматися ціни.

Через підвищений попит українських покупців польські трейдери підвищують тарифи на 30–40 доларів за тонну.

Ще однією причиною розвитку кризи є те, що порти на Дунаї «пересохли», адже транспортування пального морем практично припинилося, тому дефіцит може тривати до 2–3 місяців.

За прогнозами Леушкіна, через зазначені причини в Україні очікується паливна криза. «Бензовозів не вистачатиме, без моря і залізниці ми не обійдемося. Треба потерпіти три тижні, потім криза спаде, але нікуди не дінеться. Швидше за все, у березні вона знову повернеться… У нас немає запасів і резервів. Усе, що ми можемо зробити, – бути гнучкими та перенаправляти вантажівки з одного місця в інше», – розповів фахівець.

Дмитро Леушкін пояснив, що дизель і бензин подорожчають у середньому на дві гривні за літр: на одну – через підвищення закупівельних цін і логістики, ще на одну – через використання генераторів, старлінків тощо.

Однак, на думку Мінекономіки, навряд чи слід побоюватися дефіциту палива через масове використання генераторів. Статистика свідчить, що за останні 5–6 років в Україну було імпортовано близько 500 тисяч генераторів, а домогосподарств у країні приблизно 12 мільйонів. Це означає, що генератори мають не більше 3–5% населення.

Згідно з даними консалтингової групи А-95, пальне вже зростає як в оптовій, так і роздрібній торгівлі. Станом на 28 листопада бензин на АЗС коштував у середньому 51,27 грн/л, дизпаливо – 54,65 грн. За кілька днів до цього на цінниках зазначалися 55,10 та 59,11 грн.

За словами керівника спецпроєктів науково-технічного центру «Психея» Геннадія Рябцева, проблема з пальним дійсно є. Але багато в чому масла у вогонь підливають самі трейдери, намагаючись створити паніку, щоб збільшити свій дохід.

Тож Антимонопольний комітет України (АМКУ) дійшов висновку, що український уряд має відновити контроль над ринком палива, щоб уникнути кризи. Адже підвищення попиту в будь-який момент може призвести до повторення ситуації, яка виникла у квітні – травні 2022 року.

Джерело:  (vg.hu)

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня