Ця сума складає майже сумарний прибуток аграрних підприємств, отриманий за 2020 та 2021 роки.
Цьогоріч вітчизняний агросектор може втратити близько 10 млрд доларів внаслідок логістичних проблем.
Лише на блокуванні морських портів і зміні логістики експортних перевезень аграрії можуть втратити $7,5-8 млрд, повідомив експерт Національного наукового центру “Інститут аграрної економіки” Олександр Захарчук. На вартості непроданого минулорічного зерна аграрії втратили $0,5 млрд, а на вартості знищених або захоплених елеваторів – ще додатково $1,3 млрд.
“Разом це складе 9,3-9,8 млрд дол., або майже сумарний прибуток аграрних підприємств, отриманий за 2020 та 2021 роки”, – зауважив Захарчук.
Експерт наголосив, що нині для сільського господарства найбільш гостро стоїть проблема тарифів на перевезення урожаю та вартості його зберігання. Лише в січні-лютому 2022 року тарифи на перевезення залізницею зросли на 15-20% порівняно з аналогічним періодом 2021 року.
“Подальше зростання вартості залізничної логістики – збільшення тарифів для зернових вантажів з 29 червня 2022 року ще на 70% – призвело до додаткових витрат аграріїв, що оцінюються у 120 млн дол. на рік”, – зазначив Захарчук.
У цілому, за його словами, з початком блокади портів, вартість логістики в структурі експорту зросла у 5-7 разів. Вона досягла показника 180 дол. на 1 тонну зерна.
“З огляду на таку вартість логістики, виробники зерна вимушені продавати товар вже нижче собівартості. За середніми розрахунками, вартість 1 тонни пшениці в полі вимушено знизилась до 100-120 дол./т при собівартості виробництва щонайменше 120-150 дол./т”, – підкреслив науковець.
Як зауважив Захарчук, оскільки у 2022 році планується зібрати не менше 50 млн тонн урожаю зернових та 15 млн тонн олійних з врахуванням перехідних запасів, очікується дефіцит елеваторних потужностей не менше 15-20 млн тонн. Це може також призвести до значних втрат через відсутність відповідних умов для зберігання врожаю.