karpat.in.ua

Як моніторитимуть ціни на продукти в Україні

Учора в Україні почав діяти моніторинг цін на продукти, засоби індивідуального захисту, дезінфектори та фармпрепарати. Дехто говорить, що це не буде ефективним. Ці люди не мають відношення до торгівлі, але власники продуктових та аптечних мереж розуміють питання.

Торгівля може без проблем підвищити ціни, але попередньо повідомивши про це Держпродспоживслужбу через сайт. Про суттєве зростання вартості, на 15% або більше, необхідно попереджати за 30 днів.

Держава, у вигляді Державної служби з питань безпечності харчових продуктів, буде мати можливість зібрати інформацію по всій країні та, головне, з’ясувати причину такого зростання, звернувшись по ланцюгу до ритейлера – постачальника – імпортера – виробника.

Якщо зростання ціни є економічно обґрунтованим, наприклад, зросла світова ціна на пшеницю на 10%, то підняття вартості борошна на 10–11% є економічно обґрунтованим. Якщо ж бажання отримати більший прибуток, то Держпродспоживслужба передає матеріали дослідження до Антимонопольного комітету, який накладає штраф на винну сторону.

З 2014 року, коли держава ліквідувала декілька державних органів, які займалися споживачем, то функції звернення до АМКУ в питаннях зростання вартості продуктів виконувала переважно Асоціація постачальників торговельних мереж.

Але ми не мали змогу надати повний аналіз по країні. Антимонопольний комітет також не мав відповідної кількості кваліфікованих людей, які могли це зробити в стислі строки. Зараз це буде робити Держпродспоживслужба, тобто збирати інформацію, опрацьовувати її та робити попередні висновки.

Звісно, маленькі крамнички де-факто не будуть вносити свої дані про підвищення ціни. Для контролю за ними навіть не буде державних спеціалістів, але ми з вами ніколи не мали ситуації в країні, щоб зростання цін відбувалося насамперед через крамниці.

Переважно це було з боку торговельних та аптечних мереж, які контролюють суттєву долю ринку. А малий бізнес підтягувався до тенденцій, які диктували “старші брати”.

Щодо ринків. З 2014 року магазини втратили популярність, оскільки вони вже були не в змозі запропонувати кращу ціну. І покупець пішов на ринок. Якщо в умовах зміни моніторингу цін з’ясується, що ринки швидко піднімають ціну, а в магазинах ще два тижні товари за старою ціною, то покупець піде вже до магазину.

Тобто можлива зміна тенденцій на ринку роздрібної торгівлі. І не вийде швидко змінити упаковку продуктів, наприклад, змінивши жирність масла. Тому що, по-перше, люди звикли до традиційної, і їм знадобиться великий час, щоб перейти на іншу.

По-друге, щоб відбулися зміни, необхідно багато фінансувати в зміну технології виробництва або нове обладнання, якщо старе не здатне забезпечити таку жирність. По-третє, необхідно провести сертифікацію такої продукції.

Тобто це довгий процес, у який необхідно інвестувати, а уряд може внести зміни в Постанову і змінити жирність на ту, на яку перейшла більшість виробників.

Такий моніторинг цін запроваджено на час пандемії, але ми точно розуміємо, що заходи захисту будуть повністю скасовані в країні в кращому випадку в 2021 році. А до того часу може з’ясуватися, що французька модель моніторингу в Україні приживеться, і цей або наступний уряд залишить її або навіть розширить.

І головне. Усе можливо, коли є відповідні можливості та політична воля. В цьому питанні на сьогодні вона є. Тому система починає працювати.

Олексія Дорошенка в Facebook