Укрзалізниця не може платити за боргами. Що буде далі?
На початку грудня екс-заступник Міністра інфраструктури України з питань євроінтеграції, радник делегації ЄС в Україні Віктор Довгань запропонував віддати 10% акцій Укрзалізниці Європейському банку реконструкції та розвитку (ЄБРР), тим самим звільнити компанію від навантажень по обслуговуванню фінансових боргів. Про це Віктор Довгань сказав у інтерв’ю онлайн-виданню Mintrans та зауважив, що у компанії більше немає змоги залучати кредити.
Все більш-менш цінне майно, яке було в Укрзалізниці, вже знаходиться під заставою. У компанії дуже висока кредиторська заборгованість. “Це переддефолтний стан. Однак, європейські партнери готові фінансувати Укрзалізницю, але вони не будуть вкладати кошти в неробочий механізм”, – зауважив Віктор Довгань.
На спаді залучати кошти інвесторів не просто
За перше півріччя 2020р. Укрзалізниця зафіксувала 8,792 млрд. грн. чистих збитків, хоча за аналогічний період попереднього року чистий прибуток компанії склав понад 1 млрд. Грн. За прогнозами, Укрзалізниця за підсумками 2020р. планує зафіксувати збитки в розмірі 12-14 млрд. грн.
В Укрзалізниці підрахували, що в найближчі п’ять років їм знадобиться близько $6 млрд. (150 млрд. грн.) на модернізацію та оновлення вагонів і локомотивів, адже останні зношені вже на 90%.
Транспортний експерт Олександр Кава каже, що компанія зможе залучити значно менше коштів, тобто оцінка компанії буде нижчою, а акції продаватимуться дешевше, бо станом навіть на кінець 2019-го, ще до коронакризи, Укрзалізниця показувала збиткові показники з вантажоперевезень шість років поспіль. Також через модель роботи компанії, вона не є цікавим активом для інвесторів. Адже Укрзалізниця мусить виконувати і соціальні функції без компенсації, і перевозити вантажі для окремих промислових груп за цінами нижче собівартості. Експерт вважає, що через це Укрзалізниця не зможе вийти на ІРО в заявлені терміни, йдеться у виданні Ліга.Новини.
Євросоюз стурбований
У грудні ЄС вже заявив про критичний стан Укрзалізниці та відзначив, що в Україні досі не прийнято низку необхідних законопроектів у сфері транспорту. Йдеться зокрема про відкриття ринків, про залізничний, внутрішній водний транспорт, небезпечні вантажі та мультимодальні перевезення. У звіті щодо імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС наголошується, що фінансовий стан нереформованої Укрзалізниці залишається критичним, передає Економічнаправда.
Укрзалізницю готують до ІРО
Ідея продажу частки Укрзалізниці обговорюється ще з минулого року.
У програмі уряду зазначено про наміри Кабміну провести протягом найближчих 5 років (до 2024р.) ІРО акціонерного товариства “Укрзалізниця”. На великому інвестиційному форумі в Маріуполі, що відбувся у жовтні минулого року, Укрзалізниця та Європейський банк реконструкції та розвитку підписали меморандум про взаєморозуміння. Віктор Довгань зазначає, що по суті йшла мова про підготовку Укрзалізниці до ІРО.
Що таке ІРО?
У перекладі з англійської мови ІРО означає “Initial Public Offering”, тобто перший публічний продаж акцій компанії. Простими словами, акції компанії будуть продаватися на відкритому ринку через фондові біржі. Таким чином, Укрзалізниця зможе залучити декілька мільярдів протягом наступних кількох років. Те, що компанія вийшла на ІРО означає максимальну прозорість бізнесу, а це є головною умовою інвестиційної привабливості компанії, адже ІРО дає доступ інвесторам до найбільш ліквідних та надійних компаній.
Досвід українських компаній
Як зазначає Микола Стеценко, керуючий партнер AVELLUM у своїй колонці виданню Новое Время, українські компанії вже мають успішний досвід розміщення своїх акцій на міжнародних фондових ринках. Приміром, Миронівський хлібопродукт розмістив свої акції у 2008р. на Лондонській фондовій біржі, а у 2010-му яєчний холдинг «Авангард». В цьому ж році Індустріальна молочна компанія провела ІРО на Варшавський біржі.
Однак, останнє ІРО з України було 8 років тому. У 2012-му судноплавний оператор KDM Shipping Public Ltd. розмістив на Варшавський фондовій біржі майже 11% своїх акцій, внаслідок чого компанія залучила 7,4 млн. дол. інвестицій.
Серед державних компаній-монополістів Укрзалізниця перша, хто націлився на ІРО. Для українських компаній все важче знайти інвесторів, адже для цього компанія повинна заявити про свою прозорість на весь світ. Після виходу на ІРО компанія щоквартально публікує звітність, яка пройшла контроль аудиторів. Також необхідними є регулярні конференції з інвесторами. В результаті таким компаніям значно легше і дешевше залучати нові кредити та інвестиції.
Те, що Укрзалізниця заявила про свій вихід на ІРО – дуже позитивний сигнал для ринку і в першу чергу для приватних компаній з України, вважає Микола Стеценко. Адже в Україні є такі сильні компанії як Нова пошта, Розетка, Біофарма.
Однак, для українських акціонерних товариств існує ціла низка вимог, які потрібно виконати, щоб провести публічне розміщення акцій.
Ідеться про високу вартість розміщення акцій, адже доведеться оплатити роботу інвестиційних банкірів, аудиторів, юристів і платежі регулятору. Все разом обійдеться у близько 1,5- 2 млн євро, йдеться у Вікіпедії. На підготовку буде витрачено щонайменше 5-6 місяців. Окрім цього, потрібно, щоб компанія звітувала за міжнародними стандартами фінансової звітності. Корпоративне управління має здійснюватися відповідно до вимог та стандартів Лондона. Також необхідно знайти та найняти незалежних директорів з високою репутацією у цьому секторі.
Яку частину Укрзалізниці віддадуть за борги?
Віддати 10% державної компанії за борги іноземному інвестору виглядає не надто оптимістично і не далекоглядно. І ще 15-20% планують продати шляхом випуску акцій. Адже компанія не проста, а монополіст. Також в Укрзалізниці ще не визначилися, яку саме частку виводитимуть на ІРО – збиткову пасажирську, вантажну з інфраструктурною чи тільки прибуткову вантажну без інфраструктурної. І виходить, що у прийнятті рішень компанії враховуватимуть думку ЄБРР та інших інвесторів.
Укрзалізниця після ІРО імовірно змінить підходи до ціноутворення та свою стратегію загалом. І це ставить під сумнів те, що компанія надалі буде дотувати збиткові пасажирські перевезення, підтримувати політику безкоштовних та пільгових проїздів для студентів чи пенсіонерів, а також утримувати збиткові маршрути поїздів. Також не виключений варіант, що пасажирська збиткова частина залишиться і надалі на плечах держави, а найприбутковіший шматок Укрзалізниці поділять між собою інвестори. Однак, є надія на те, що Укрзалізниця можливо зазнає позитивних змін та нарешті буде йти в ногу з часом. Все залежить від того, наскільки якісно буде продумана стратегія виходу на ІРО, враховані інтереси всіх сторін, в тому числі населення України та подальший комплексний ріст і розвиток компанії-гіганта.
Оксана ЧОПАК
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися