ЄС прискорює перехід на електромобілі та дає зелене світло синтетичному паливу
Як і прогнозувалося, міністри енергетики ЄС підтримали пропозицію до 2035 року поступово припинити продаж дизельних і бензинових автомобілів, які забруднюють навколишнє середовище. Однак залишили лазівку.
Початковий план Брюсселя був дещо пом’якшений: із 2035 року на європейський ринок будуть допущені лише автомобілі з нульовим рівнем викидів, але транспортні засоби на синтетичному паливі можна буде виробляти й після цієї дати. Прийшла на допомогу Німеччина, оскільки провідний європейський автовиробник уже наклав вето на початкові плани Брюсселя заборонити виробництво і продаж дизельних та бензинових автомобілів з 2035-го, тобто через 12 років.
Кінцеву дату повної заборони так і не узгодили. Під тиском Німеччини було вирішено, що бензинові та дизельні транспортні засоби можна виробляти й надалі, але вони повинні працювати на синтетичному паливі.
Розробка синтетичного бензину перебуває на ранніх стадіях. Цей процес передбачає виробництво палива з використанням вловленого вуглекислого газу, водню та електроенергії, а не його «видобуток», що зменшує запаси сировини на Землі.
Процес вважається нульовим за рівнем викидів, оскільки ґрунтується на повторному використанні вуглекислого газу, що вже був випущений у повітря.
Транспорт відповідає за майже чверть викидів у ЄС, а середній термін експлуатації нового автомобіля, за даними Брюсселя, становить 15 років. Оскільки метою Брюсселя є досягнення вуглецевої нейтральності до 2050-го, транспортні засоби, що забруднюють навколишнє середовище, повинні бути поступово виведені з експлуатації до 2035-го. Виробники також розділилися: Porsche і Mazda підтримують розвиток електронного пального, а Volkswagen, Mercedes-Benz і Ford віддають перевагу електромобілям на акумуляторах.
Зарядних пунктів стане більше
У короткостроковій перспективі Брюссель віддав перевагу автовиробникам, які зробили вибір на користь акумуляторів.
Рішення вимагає, щоб до 2031 року на ключових дорогах були встановлені зарядні пункти через кожні 60 км, а водневі заправки – через кожні 200 км. У постанові не вказано, скільки пунктів повинні мати зарядні станції, і неясно, до якої міри необхідно модернізувати електромережу, щоб забезпечити достатню кількість зарядних станцій без перебоїв у роботі. У будь-якому разі будівництво необхідно активізувати по всій Європі, оскільки Брюссель дав країнам старого континенту три роки на розбудову зарядної інфраструктури.
Про це заявив Ісмаїл Ертуг, депутат, відповідальний за переговори. Він нагадав, що відсутність зарядної інфраструктури є найбільшою перешкодою для поширення використання електромобілів.
Андреас Карлсон, міністр інфраструктури Швеції, яка головує в ЄС, у своїй заяві підкреслив: «Людям більше не доведеться турбуватися про те, що вони не зможуть зарядити свій електромобіль поблизу. Більше потужностей буде доступно як у містах, так і вздовж автомагістралей».
Скорочення викидів триватиме. Зокрема до 2040 року 90% вантажівок повинні мати нульові викиди. Крім того, до 2030-го викиди вуглецю планується скоротити до 55% від рівня 2021-го.
Трендове слово – «Євро 7»
Хоча європейські виробники активізували розробку електромобілів, щоб допомогти зменшити викиди, Брюссель запроваджує нову екологічну класифікацію з очевидними обмеженнями. З моменту запровадження стандарту Євро-1 у 1992 році Брюссель накладав дедалі жорсткіші обмеження на бензинові та дизельні двигуни, що викликало обурення в представників промисловості.
Із 2025 року дизельні легкові автомобілі, а з 2027-го й вантажівки повинні будуть відповідати екологічній класифікації Євро-7, і це ще більше обмежить викиди оксиду азоту та чадного газу від цих транспортних засобів.
Проєкт регламенту цього року мають обговорити в Брюсселі, але Європейська асоціація автовиробників (ACEA) уже висловила свою незгоду. Вони вважають, що вдосконалення є занадто дорогим і передчасним, а подальше посилення лише мінімально зменшить кількість шкідливих газів, які викидаються в атмосферу.
За їхніми попередніми підрахунками, новий стандарт зробить автомобілі дорожчими щонайменше на 2000 євро. Генеральний директор виробника вантажівок Iveco назвав цей план «просто дурним», керівник відділу зв’язків з урядом Volvo Cars Маттіас Йоханссон заявив агентству Reuters, що крайній термін – 2025 рік – «практично не залишає часу» для заміни двигунів та випробувань, а керівник Daimler Trucks наголосив на потребі в ресурсах для нових удосконалень.
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися