Чи може «Укрзалізниця» вийти зі збитків без постійного підвищення тарифів?
Державний монополіст залізничних перевезень, що виконує важливу соціальну та економічну функцію, щороку стикається з незмінною проблемою – мільярдними збитками. Традиційний рецепт вирішення – підвищення тарифів на вантажні перевезення, єдину прибуткову статтю. Але чи є альтернативний шлях? Розбираємося.
Доходи та витрати: цифри вражають
«Укрзалізниця» – одна з найбільших компаній України, згідно з фінансовим планом 2023 року, дохід мав сягнути понад 103 мільярди гривень, з яких 98 мільярдів – це чистий дохід від реалізації послуг. Основне джерело доходу – вантажні перевезення, які забезпечують понад 80 мільярдів.
Однак витрати компанії теж колосальні – 116 мільярдів гривень у тому ж році. Половину з них складають зарплати співробітників. Інші витрати включають закупівлю пального, оплату комунальних послуг, ремонти рухомого складу, колій та багато іншого. Це створює значне навантаження на бюджет компанії.
Тарифи як „рятівне коло”?
У 2023 році «Укрзалізниця» підвищила тарифи на вантажні перевезення одразу на 37%, обґрунтовуючи це зростанням витрат. У компанії пояснили, що з моменту останнього перегляду тарифів ціни на ключові ресурси різко зросли:
– електроенергія – на 166%;
– дизельне пальне – на 110%;
– запчастини для тепловозів – на 217%;
– колеса – на 20%.
До цього додали, що індекс цін виробників промислової продукції піднявся до 176,4%, тож клієнти повинні витримати нові тарифи.
Чому тарифи мають значення?
Державні монополісти, такі як „Укрзалізниця”, виконують ключову роль у забезпеченні стабільності економіки. Проте, їх постійне прагнення до підвищення тарифів може негативно позначитися на бізнесі та економіці в цілому.
Експерт Володимир Новак підкреслює, що завдання державних монополій – створювати умови для ефективної роботи економіки, а не максимізувати прибутки. „Мінімальні тарифи – основа для стимулювання бізнесу, створення робочих місць та економічної безпеки,” – зазначає він.
Новак наголошує, що підвищення тарифів у сфері енергетики чи логістики призводить до зростання витрат бізнесу, що у воєнний час є особливо небезпечним.
Думка бізнесу
Генеральний директор „АрселорМіттал Кривий Ріг” Мауро Лонгобарго розкритикував рішення про підвищення тарифів на перевезення УЗ на 37%. Він стверджує, що додаткові витрати на логістику, енергоносії та сировину не можуть бути перекладені на кінцеву ціну через обмеження світового ринку.
„Українська промисловість ризикує увійти в кризу через зростання тарифів. Це призведе до скорочення персоналу, зниження експорту та втрати робочих місць,” – застерігає Лонгобарго.
Бізнес закликає владу:
- Заморозити тарифи на послуги державних монополій.
- Координувати регулювання тарифів на центральному рівні.
- Розраховувати справедливі наслідки для економіки перед прийняттям рішень.
Без термінових дій, за словами експертів, Україна ризикує втратити виробничі потужності, робочі місця та конкурентоспроможність на світовому ринку.
Питання залишається відкритим
Підвищення тарифів може тимчасово покращити ситуацію, але це не вирішує головної проблеми – неефективності системи. Чи не час УЗ шукати шляхи оптимізації витрат, зменшення корупційних ризиків і модернізації інфраструктури, щоб уникнути постійного перекладання фінансового тягаря на клієнтів?
Оксана ЧОПАК
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися