Інтернет-продавців контролюватимуть. Мінекономіки вже має новий закон.
Інтернет-комерцію будуть регулювати за допомогою нових механізмів, які вже прописані у новій редакції проєкту закону «Про захист прав споживачів», який вже перебуває на розгляді Кабміну.
Вибухове зростання онлайн торгівлі за час пандемії
За минулий рік ринок інтернет-комерції виріс на 41%, а за останні п’ять років його обсяг збільшився втричі. Наразі доля онлайн-рітейлу становить майже 9% від усього обсягу роздрібної торгівлі України. Згідно з дослідженнями Soul Partners, Baker Tilly Україна і Aequo, у наступні п’ять років прогнозується збільшення цієї частки ще в два рази.
Частка українського є-коммерс (електронна торгівля) становить 2,6% ВВП країни, тоді як в Латвії цей показник 1,1%, в Угорщині 1,4%. Однак, на українському онлайн ринку слабка купівельна спроможність, в є-коммерс в середньому українці витрачають 104 дол, а дві третини всіх покупок здійснюють на маркетплейсах.
Бюджет недоотримує податків з онлайн торгівлі
Як заявляє заступниця міністра економіки Ірина Новікова, сьогодні права споживачів не можуть бути захищені через неможливість ідентифікації інтернет-продавців, а бюджет недоотримує через те, що останні не реєструються як підприємці.
Щоб впоратися із цими викликами, запровадять механізм, за допомогою якого онлайн-торговці проходитимуть добровільну реєстрацію в реєстрі, йдеться на сайті Міністерства економіки.
У цьому реєстрі підприємці будуть зобов’язані розміщувати інформацію не тільки про себе, як суб’єкт господарювання, а й повний перелік інформації про продукцію. За ненадання повної інформації про себе для ідентифікації або за надання недостовірний даних, для підприємців передбачена відповідальність.
Порушників штрафуватимуть і відключатимуть
Та це ще не все. Відповідно про проєкту закону, Держпродспоживслужба має право звертатися до інтернет-провайдера, щоб останній припинив доступ до веб-сайту онлайн-продавця, якщо останній не надав інформацію для ідентифікації, порушує закони про захист прав споживачів, або використовує нечесну підприємницьку практику.
Важливо, що у законопроекті нарешті дали визначення, що таке маркетплейс (електронний торговельний майданчик) та сайт агрегатор (Електронний сервіс порівняння продукції).
Водночас, Мінцифри спільно з Мінекономіки створять платформу E-споживач, де онлайн-продавці маркетплейсів, прайсів-агрегаторів та класифайдів зможуть себе ідентифікувати та отримати статус від Держпродспоживслужби «Перевірений продавець».
Це не перший крок влади щодо закручування гайок дрібним онлайн ритейлерам. Спершу обмежили обсяги транзакцій, які можна перераховувати на особистий картковий рахунок, лякаючи фінмоніторингом та податковими перевірками. Далі ходили чутки про автоматичну реєстрацію підприємцем того, хто буде запідозрений у онлайн-торгівлі. А тепер реєстр онлайн-продавців. Очевидно, що йдеться тут не стільки про захист покупців, скільки про збір податків та наповнення бюджету. Відтак, зросте бюрократія, а дрібні онлайн-продавців, які дотепер не сплачували податків, будуть податкове навантаження включати в роздрібну ціну товару. Отож, знову варто очікувати підняття цін на товари, тепер уже в мережі інтернет.
Оксана ЧОПАК
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися