Зерновий коридор та війна за ринки збуту
Збитки України через простоювання кораблів у чергах зернового коридору сягнули 1 млрд дол. Про це повідомив Микола Горбачов, президент Української зернової асоціації (УЗА).
Протягом 42-го тижня роботи зернового коридору, з 15 по 21 травня, експорт агропродукції через морські порти Одеської області зменшився на 78 %, у порівнянні з попереднім тижнем.
Боротьба за ринки збуту
При цьому, у кораблів з російським зерном таких проблем немає. І це ставить Україну у невигідне положення як надійного постачальника зерна. Адже покупцям потрібно отримувати зерно вчасно і систематично, щоб завантажувати свої млини. І це основна причина, через яку Україна втрачає свої ринки збуту.
Росія блокує Україну як великого експортера зерна, щоб самій працювати в країнах, де традиційно збувала зерно Україна, переконаний президент Української зернової асоціації. За словами Горбачова, за допомогою таких методів Росія вже наростила поставки свого зерна до Єгипту.
Крадене українське зерно буде компенсовано
Микола Горбачов також заявив, що Росія продовжує красти українське зерно. Всі факти старанно документуються Міністерством закордонних справ України. Очільник УЗА переконаний, що Україна отримає компенсацію за все вкрадене. Йдеться про 4 млн тон зерна, яке Росія викрала з початку вторгнення. Головними покупцями є підсанкційні країни. Однак, навіть попри те, що кораблі з краденим зерном відключають GPS-трекери, заходять і проходять як невидимки, програма marine traffic все одно дає можливість відстежити всі факти: куди ці кораблі прямують і що перевозять.
Порт у Миколаєві
У Миколаєві розташовано 11 сучасних терміналів, які б забезпечили експорт морем близько половини всіх поставок. Однак, через окупацію РФ одного боку Дніпра, цю ініціативу складно реалізувати через небезпеку обстрілів суден. Про це розповів Микола Горбачов в інтервʼю Rail.insider.
За словами міністра аграрної політики та продовольства України Микола Сольського, Миколаїв за розмірами можна співставити з портами великої Одеси. А його розблокування дозволить збільшити експорт зерна з України приблизно вдвічі. До того ж, це здешевить логістику, що дозволить українським аграріям заробити більше коштів.
Чому зерно краще переробляти?
На думку Івана Слободяника, виконавчого директора всеукраїнської асоціації громад та голови Всеукраїнського конгресу фермерів, Україні варто перейти із “зернового коридору” до “переробного проспекту”. Про це він пише у своїй колонці на сайті Економічної правди.
За словами Слободяника, пріоритетом для України має стати експорт товарів з високою доданою вартістю. Україна вже має досягнення у сфері переробки олійних зернових культур, так як за обсягами виробництва соняшникової олії є одним зі світових лідерів.
Що варто робити Україні в ситуації, коли експорт зерна блокують, а ринки збуту втрачаються? На думку Івана Слободяника, потрібно переробляти власне зерно й експортувати готову продукцію. Приміром, у 2019-2021рр. експорт макарон з України до Євросоюзу збільшився на 45%.
Щодо продуктів переробки пшениці, то до війни експорт більшості таких продуктів невпинно зменшувався. За даними експертно-аналітичної групи Української асоціації бізнесу та торгівлі (UBTA) протягом 2019-2021рр. експорт українського солоду зменшився на 40%, а висівок аж на 80%. Отже, у цій сфері є куди рухатися.
Оксана ЧОПАК
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися