Економічні проблеми в росії: замість вугілля потягами возять пасажирів
На сьогодні російський експорт вугілля та мінеральної сировини, який уже два роки потерпає від санкцій ЄС, зазнає величезних збитків. При цьому ціна на російське вугілля набагато нижча за світову.
Труднощі в російській вугільній промисловості та експорті мінеральної сировини, які розпочались у 2022 році, уже призвели до величезних фінансових втрат для місцевих компаній. За перші 9 місяців 2024-го основні покупці значно скоротили закупівлі. Кількість прибуткових вугільних компаній зменшилася, тоді як збиткових помітно зросла.
Експорт російського вугілля за звітний період був майже на 10% нижчим, ніж за аналогічний період 2023 року, і становив 147 млн тонн.
Продажі основним споживачам зменшилися таким чином:
– Туреччина: на 35%, до 15 млн тонн,
– Індія: на 23%, до 20 млн тонн,
– Китай: на 9,5%, до 53,7 млн тонн.
Замість вугілля на поїздах возять пасажирів
За даними російського міністерства енергетики, менші покупці, зокрема Японія, В’єтнам і Білорусь, також купили не так багато, як раніше, причому Білорусь, можливо, була посередником. За словами Олександра Тітова, старшого експерта Інституту енергетики та фінансів, до погіршення стану вугільної промисловості рф призвело те, що вартість російських залізничних перевезень зросла й довелося надавати значні знижки порівняно зі світовими цінами. Тим більше, що на світовому ринку ціни наразі досить низькі. Хоча раніше вугілля не продавали так дешево, як тепер, тоді не спостерігалося такої інфляції, транспорт був дешевшим, а додаткові витрати меншими, пояснив Тітов. Згадана знижка також величезна. У той час як російське вугілля продається на Захід приблизно по 85 доларів за тонну, південноафриканське – по 110 доларів.
Західні санкції роблять російське вугілля «токсичним», тож стало складніше знаходити кораблі та організовувати взаєморозрахунки, збільшилися важелі впливу на судноплавство.
Варто пам’ятати, що експорт російського вугілля одним із перших постраждав від санкцій ЄС проти росії за війну в Україні. Раніше Угорщина також отримувала якісне російське буре вугілля, яке охоче купувалося мешканцями країни, відігравало певну роль у програмі пільгового вугілля для населення та регулярно замовлялося енергоспоживачами. Однак імпорт припинився через заборону ЄС, а імпортер збанкрутував.
«У той час як квоти дозволяють російським залізницям перевозити вугілля на схід у розумних кількостях, на північнокавказькій лінії та Балтійському морі все складно. Впливає також збільшення пасажиропотоку на залізницях через заборону польотів на півдні російської федерації, що ускладнює рух поїздів з вугіллям».
Видобувні компанії скаржаться, що навіть якби вони могли відправити вугілля, російські залізниці відхиляли б їхні запити.
«Не вистачає поїздів, не вистачає залізничників», – пояснив провідний експерт інституту. За його словами, скасування експортного мита на енергетичне вугілля до кінця цього року заощадить російським компаніям $5 на тонні. Податок на видобуток корисних копалин (ПВКК) і надбавка до нього були скасовані з умовою, що якщо ринкова ціна зросте, то збір також буде повернутий. Однак це не вирішує ситуацію компаній, а лише пом’якшує проблеми.
Швидкого вирішення немає
Російські видобувні компанії досі не можуть позбутися вимушених знижок або хоча би зменшити збитки, яких вони завдають. Уже восени 2022 року довелося надати знижку 50–50%, але це стосувалося переважно західного експорту. У середньому, навіть з урахуванням усіх видів вугілля, знижка сягнула 35%. Восени 2023 року російський уряд запровадив гнучке експортне мито на вугілля в розмірі від 4% до 7%, залежно від курсу рубля.
Джерело: vg.hu
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися