Укрзалізниця підвищує тарифи та буде збитковою протягом наступного року

Укрзалізниця підвищує тарифи та буде збитковою протягом наступного року

14:52 Листопад 24, 2023

Економіка 1045 6 хвилин

Укрзалізниця вже затвердила фінансовий план на наступний рік та анонсувала підвищення тарифів на вантажоперевезення. Як на це відреагували аграрії, бізнес та як такі рішення вплинуть на споживачів і економіку в цілому?

Останні підвищення тарифів в Укрзалізниці було у 2022р. Тоді з початку року збільшили ціни на перевезення вантажів першого класу на 20,4 % та на 6,5 % для другого. Ще одне подорожчання на 70% відбулося з 29 червня на всі види вантажів.

Згідно з останнім дослідженням GMK Center, при постійному падінні вантажоперевезень, УЗ підвищує тарифи, що знову веде до скорочення обсягу вантажів до перевезення. Аналітики центру зазначають, що при проблемах на ринку, зазвичай бізнес працює над якістю послуг, підвищує операційну ефективність, щоб знижувати собівартість, а також інвестує у створення нових ринків та нових можливостей для росту. Однак, Укрзалізниця використовує постійне підвищення тарифів як єдиний метод роботи.

Як відзвітував голова правління Укрзалізниці Євген Лященко, Укрзалізниця цьогоріч затвердила фінансовий план у рекордні терміни. Заплановано отримати дохід від реалізації товарів робіт послуг в обсязі 98,6 млрд грн, при цьому збитки складуть 12,6 млрд грн.

Для порівняння, у 2022р. Укрзалізниця отримала збитків на10,8 млрд грн, при цьому, збиток від пасажирських перевезень сягнув 13,3 млрд грн, а інші сегменти компаній, такі як вантажні перевезення, показали прибуток 2,5 млрд грн.

Фінансовий план був був сформований та поданий на розгляд Кабінету міністрів ще в третьому кварталі, коли була повністю заблокована робота морських портів. Наразі в Укрзалізниці розробили пропозиції щодо того, як вийти на беззбитковість.

Капітальних інвестицій запланували на 38 млрд. Витрачати їх будуть на відновлення пошкодженої інфраструктури та розбудову переходів з країнами ЄС.

Аграрії працюють в збиток

Зерновики просять Укрзалізницю не підвищувати тарифи на вантажні перевезення, адже вже зараз логістика з’їдає левову частку ціни на експорт зерна і робить його вирощування збитковим.

Українська зернова асоціація (УЗА) заявила про свою стурбованість діями залізниці та наголосила, що цього року аграрії продовжують працювати в збиток. За оцінками фахівців, втрати у сільському господарстві перевищують 25 млрд дол. Збільшення тарифів та здорожчання вартості використання вагонів призведе до ще більших збитків, через що посівні площі на наступний рік зменшаться.

Через військову агресію Україна вже втратила близько 25-30 % посівних площ. Така тенденція веде до падіння вантажоперевезень та доходів залізниці. А це призведе до збільшення інфляції, скорочення валютної виручки та тиску на гривню. В результаті, вся економіка та споживачі постраждають від підвищення тарифів Укрзалізницею. Відтак, УЗА закликає уряд та Укрзалізницю до діалогу та пошуку компромісних рішень.

Бізнес незадоволений

Директор центру транспортних стратегії Сергій Вовк наголошує на тому, що Укрзалізниці потрібно працювати над ефективністю компанії в цілому та зрозуміти, наскільки вона відповідає економічним реаліям. Тоді фінансові показники компанії будуть зростати органічно, а не шляхом підняття тарифів та канібалізації інших галузей. Про це пише РБК-Україна.

Адже від ефективності роботи цього транспортного монополіста, напряму залежить стан більшості експортних галузей. Відтак, компанія має підтримувати економіку та проводити постійне оновлення основних засобів, якими розпоряджається.

Сергій Вовк прогнозує, що, якщо Укрзалізниця буде множити тарифи в декілька разів, то від цього можуть вимерти цілі сегменти економіки і у компанії не залишиться клієнтів взагалі.

Вовк пропонує обговорити фінансовий стан компанії, та разом з учасниками дискусії продумати для неї сталий розвиток. При цьому необхідно впевнитися, що тарифи за перевезення зростають так само, як і ВВП країни. Адже існує пряма залежність між економікою України в цілому та вантажною базою Укрзалізниці. За минулий рік вантажні перевезення скоротилися вдвічі. Але, коли економіка почне своє відновлення, необхідно, щоб Укрзалізниця не гальмувала цей ріст через такі ж проблеми, з якими ми ми мали справу в минулому: дефіцит пропускної здатності інфраструктури, дефіцит тяги і так далі.

Економіст Юрій Смелянський заявив, що підвищення тарифів на вантажні перевезення призведе до скорочення їхніх обсягів а також підштовхне економіку дощі глибшого занурення в кризу.

Оксана Чопак

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня